Vietnam - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Sytske Sterke - WaarBenJij.nu Vietnam - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Sytske Sterke - WaarBenJij.nu

Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Sytske

02 April 2013 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Het begon allemaal met een 28 uur durende busrit inclusief gestolen telefoons, een ladyboy die mais voor ons kocht, fantastische Vietnameze muziek en een extreem dikke buschauffeur.

Vietnam staat bekend om de mopads, het eten, mensen die op je geld uit zijn, mooie natuur en stranden vol Russen. En hier is niks van gelogen.

Mopads is het meest gebruikte voertuig hier en omdat de mensen er toch nog hip/cool/vet/stoer/casual/chique wat dan ook uit willen zien, hebben ze meeste vette helmen ooit! Zo heb je helmen met een gat voor je paardenstaart, helmen die eruit zien als een pet en van de meest mogelijke merken. Of ze echt veilig zijn weet ik niet, maar ze zien er wel goed uit.

Het eten is echt fan-tas-tich. Denk het beste eten tot nu toe. Van fresh springrolls, tofu in tomantensaus, morning glory, Pho, chicken chilli lemongrass tot friedrice in een ananas. Alles is lekker! En eigenlijk begin ik ookal te wennen aan minstens 2x per dag rijst.

Maar oke, ik begon 3.5 week geleden in Hanoi. Was wel benieuwd naar deze stad aangezien Juud haar ouders hier 2 jaar hebben gewoond. En moet zeggen, het viel me alles mee. Na ongeveer 6 weken niet in een stad te zijn geweest was Hanoi weer een goed begin. Het is een, ondanks de drukte, gezellige stad. Met overal bloemen en kleine straatjes. Vooral the Old Quarter is erg mooi. Hier heb ik natuurlijk wat sideseeing gedaan en ben ik naar het Womans museum geweest. Wat echt heel intresessant was, de vrouwen werken zich hier kapot voor zo'n 20dollar per maand. Dat geef ik ongeveer op een dag uit dus moet je nagaan.

Na Hanoi ben ik eerst naar het beroemde Halong Bay gegaan. En hier belande ik op een onwijs relaxte boot met een zwaan gevouwen van een handdoek op mn bed. Wat wil ik nog meer?! Het programma bestond uit: varen door Halong Bay, eten, een grot bezoeken, kayakken, een suf eiland bezoeken, eten, karaoke, squidfishing, eten, slapen, eten, oysterfarm, springrollcookingclass, nog meer eten. Halong Bay is mooi om te zien en door de mist had het iets mysterieus.

Na Halong Bay ben ik meteen met de nachtbus door gegaan naar Sapa. Dit is een plaatsje vlak bij China wat bekend staat om de bergen, rijstvelden , vrouwen in klederdracht en kou. En man wat was het koud, voor mijn gevoel dan, van 40 graden naar 10 is geen kattenpis. (ik weet dat jullie het kouder hebben maar toch.) Hier heb ik samen met drie Zwitserse meisjes een scooter gehuurd en zijn we gaan rondrijden. En het was echt zo onwijs mooi! Overal waar je keek rijstvelden en de vrouwen zagen er super mooi uit. Ookal doen ze het ook voor toeristen...

Van Sapa ging ik hoppa weer door me de nachtbus naar Hanoi en vanuit daar meteen door met de nachtbus richting Hue. Gelukkig ben ik gezegend met het talent dat ik overal en nergens kan slapen en heb ik mn beste vriend mister ipod. Dus dit was allemaal prima te doen. In Hue ging het alleen een beetje mis.. Ben ondertussen natuurlijk al een volleerde scooterbabe dus had ik geniale het plan om maar weer is een scooter te huren en ik zou Sytske niet zijn als het toch echt een keer fout moest gaan. Dusja in Hue was dat moment aangebroken. Stoer als ik ben liep ik, ja liep, met mn scooter de straat over, gleed uit en boem. Ik zal niet in de details treden maar mn knie zag er niet zo smakelijk uit en gelukkig was de dokter in het ziekenhuis een klootzak dus heb ik nu een prachtig litteken op mn knie. Maakt me alleen maar ruiger. Maarja dat was dus alles wat ik in Hue heb gedaan.

Gelukkig heb ik Hue wel mn Vietnam bff's gevonden, Joanna uit Amerika en Kathryn uit Engeland. En samen met hun ben ik door gegaan naar Hoi An. Een schattig plaatsje met overal lampionen, bootjes, restaurantjes en waar het bekend om staat: tailor shops. Natuurlijk kwam de vrouw in me naar boven en heb ik een jurkje en schoenen laten maken. En verder heb ik hier vooral gechillt, gegeten, op het strand gelegen en aan het zwembad.

En toen kwam de beroemde badplaats: Nha Thrang, wat bekend staat om de Russen in groene speedos. En mn geluk kon niet meer op, ze waren er echt! Super fijn uitzicht als je op het strand ligt er overal sexy Russen in speedos rondlopen. En omdat Hoi An zo onwijs vermoeiend was heb ik hier twee dagen naar de Russen liggen staren, biertjes gedronken, shisha's gerookt en een paar prachtige dansjes gedaan.

Daarna was het weer tijd voor wat activiteit en dat ging gebeuren in Dalat. Dit is echt het meest rare stadje waar ik tot nu toe ben geweest. Je had er waterfietsen in de vorm van zwamen op het meer, cowboys met paarden en een mini Disneyland. Daarnaast wordt het klein Nederland genoemd vanwege alle kassen en bloemen. Dus voelde me er meteen thuis. Hier hebben we een Easy Rider tour gedaan, wat inhield achterop een moter tussen de kassen, koffie en thee plantages doorscheuren. En hebben we een waterval, zijdefabriek en the crazyhouse bezocht.

Na al deze inspanning was het weer tijd voor wat chillsessies op het strand van Mui Ne. En ik dacht dat Nha Thrang het Russenoord was, nou dat ik goed mis. De menukaarten, dokters, taxi's, etc. alles was in het Russisch. En naast dat was het hier zo bloedverziekend heet dat we vrij weinig hebben uitgevoerd. Een ochtend zijn we naar de zonsopgang geweest bij the sand dunes en dat was echt adembenemd mooi. Overal wit zand, wat het fijnste zand is dat ik ooit heb gevoeld en dan zag je de zon opkomen en de lucht verkleurde om de paar seconden. Daarna zijn we gaan sleeen van de duinen, naar een vissersdorp geweest en naar the fairy stream.

En toen was het weer tijd voor de stad: Saigon of Ho Chi Minhstad. En hier is het een chaos, hier wonen 11 miljoen mensen en er rijden zo'n 5 miljoen mopads rond. Dus moet je nagaan hoe het verkeer uitziet. Oversteken is een hele uitdaging. Hier hebben we de eerste avond biertjes gedronken op de beroemde plasticstoeltjes. Hier verkopen ze voor cheapass bier, maar als de politie komt moet je snel weg. Gelukkig was dit niet het geval bij ons. Wel was er een dronken Engelsechick die zo irritant was dat een oude Vietnameze vrouw haar een smack in the face gaf. Was een mooi gezicht. Verder hebben we die avond wederom weer wat dansjes gedaan. Moet toch wat he.

De dag erna hebben we sideseeing gedaan en helaas is de scout in mij helemaal verdwenen, dus ookal hadden we een uitgeschreven route met kaart zijn we hard verdwaald. Maar hebben we wel een groot deel van de stad gezien en uiteindelijk hebben we zelfs nog het War Museum gevonden. Dit was wel heel indrukwekkend, het waren voornamelijk foto's maar je zag wel goed wat voor dingen de Amerikanen de Vietnamezen hebben aangedaan.

De dag erna hebben we een tour gedaan. Eerst naar de Cao Dai tempel, hier komen alle geloven samen. En lopen de mensen rond in het wit, rood en blauw. De kleur laat zien welk geloof je hebt. Toen we daar aankwamen was er net een dienst begonnen en dit was denk ik wel de mooiste dienst die ik ooit gezien heb. Het gezang was zo sprookjesachtig. Daarna gingen we door naar Cu Chi tunnels, dit zijn de tunnels waar de Vietnamezen zich in verscholen hielden tijdens de oorlog met Amerika. En die tunnels waren smal, alle jezus. En dan gingen wij nog wel in de toeristentunnel, die dus iets groter was gemaakt. Nou ik hield het bij de eerste exit alweer voor gezien. En daarna heb ik geschoten! Dat was echt awesome, helaas was de Mk47 net bezet dus gingen we maar voor een M60. Echt een druk op de knop en het is weer voorbij, maar wel super vet om een keer gedaan te hebben. En als ik het niet had gedaan had mn broertje me denk ik afgemaakt, moest toch zn droom verwezelijken.

s'avonds zijn we naar een bar gegaan genaamd: Acoustic. Hier treden elke avond Vietnameze bandjes op en dit was echt zo onwijs leuk. Waren bijna geen toeristen en het is super leuk om te zien hoe de Vietnamzen los gaan op de muziek. En dit hebben de avond erna ook gedaan.

En dat was dan alweer het einde van Vietnam! Vandaag ben ik aangekomen in Maleisie en het is hier een wereld van verschil. Dus ben benieuwd wat me hier te wachten staat.

  • 02 April 2013 - 14:30

    Roger:

    Syts!

    Klinkt heerlijk zeg! Wat heb je het fijn he? Dat litteken maakt je idd alleen maar stoerder en die spring roll cursus mag je best een keer laten zien hier in Nederland haha! Waren die russen nou echt sexy of was dit sarcastisch bedoeld? Have fun daar nog in Maleisië en kom vooral niet terug want je mist niks! Heel veel plezier nog en lekker genieten!

    Liefs X Roger

  • 02 April 2013 - 16:09

    Jolanda:

    Wat heel erg leuk weer dit verslag! Al kennen we (gelukkig) veel van je avonturen al, het blijft elke keer smullen van je verhalen op dit blog. Ben benieuwd wat Maleisië je gaat brengen.... in ieder geval mooie winkels kijken in KL. En vast net zo lekker eten als in Vietnam (vergeet die ijsjes niet!).

    Liefs, Jolanda

  • 03 April 2013 - 00:18

    Nikki:

    Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
    Nog maar 11 weken !!!
    X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Ho Chi Minhstad

.

Het wilde avontuur opzoeken in Zuid-Oost Azie.

Recente Reisverslagen:

21 Mei 2013

Maleisie, Borneo en Indonesie.

02 April 2013

Vietnam

05 Maart 2013

Laos

05 Februari 2013

Bangkok en Cambodja

07 Januari 2013

MORGEN WOEHOE
Sytske

Lekker backpacken eueue

Actief sinds 06 Jan. 2013
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 3930

Voorgaande reizen:

08 Januari 2013 - 16 Juli 2013

.

Landen bezocht: