Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Sytske Sterke - WaarBenJij.nu Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Sytske Sterke - WaarBenJij.nu

Laos

Blijf op de hoogte en volg Sytske

05 Maart 2013 | Laos, Luang Prabang

Morgen avond vertrek ik met een, naar wat ze zeggen, 22 uur durende busrit richting Hanoi en laat ik Laos achter me. Ik ben dan precies een maand in Laos geweest en het was fantastisch. Dit is het mooiste land waar ik ooit ben geweest, maar misschien komt dat ook wel omdat Nederland zo plat is en je je hier de hele tijd tussen de bergen begeeft.

Ik ben hier begonnen op de four thousand islands, en de naam zegt het al: dit waren 4000 kleine eilandjes verspreid over de mekong. Samen met Anna ben ik naar het kleine eiland Don Khon gegaan, wat naast het party eiland Don Det ligt. Hier heb ik vijf dagen lang gechillt, over verschillende eilanden gefietst, watervallen bezocht, beer Lao gedronken en gelezen.

Na vijf dagen had ik wel weer genoeg niks gedaan en ben ik alleen verder gegaan naar Champasak. Dit was een rustiger dorpje wat blijkbaar niemand bezocht want er was geen kip maar het was wel heel mooi. Hier heb ik wederom gefietst en een tempel bezocht. (Want daar heb ik er nog niet genoeg van gezien.)

Via Pakse en Savannakhet ging de reis door naar Tha Khaek waar het echte avontuur begon. Al zo'n tien jaar verteld mn vader het verhaal over een motobike tour in Laos, over woeste wegen, tussen de bergen door, het jungle en hoe de motobike kapo ging. Dus toen bedacht ik me: Als ik er nu dan toch ben, kan ik misschien zelf het wilde avontuur opzoeken. Gelukkig had ik al enige motobike ervaring (1x scooter rijden in Cambodja), dus dit leek me een geniaal plan. Alleen moest ik nog wel een partner in crime vinden want alleen, drie dagen lang door de natuur crossen leek me toch niet zo'n goed idee. En gelukkig vond ik daar Lindsay, een iets wat apart meisje maar je praat toch niet als je rijdt, dus het avontuur kon beginnen!

En het was serieus het vetste wat ik ooit in mn leven heb gedaan, ookal was het wel vermoeiend want ik heb zo'n 508km afgelegd in 3 dagen over smalle wegen en tussen de bergen door. Heb ik geleefd op een noodlesoep met een halve kippen karkas erin, 1 bakje yogurt en 1 zakje chips. Sliepen we in afgelegen dorpen met ranzige kamers. En dan hebben we het nog niet over de gevaren op de weg gehad: De koeien. Drie dagen lang ging het goed, ik reed als een echte motobabe over de wegen en had de smaak lekker te pakken. Tot een kudde koeien opeens besloot roet in het eten te gooien en met zn allen lekker midden op de weg te gaan staan chillen. Ik zag ze te laat en zij mij dus een aanrijding met een koe was niet meer vermijden. En sindsdien sta ik hier, onder de toeristen, bekend als het koeienmeisje.
Maar dit alles viel in het niets als je zag door wat voor natuur we reden, het was echt adembenemd.

Op dag een hebben we drie verschillende grotten bezocht en een waterval en hebben we geslapen in the middle of nowhere. Dag twee was een terror dag over een 68km lange weg die bestond uit zand en stenen en waar je dus maar 15km per uur kon. Volgens mij heb ik nog nooit een weg zo vervloekt in mn hele leven. Maarja de natuur was wel weer mooi, overal stonden bomen half in het water en die gaven een reflectie in het water wat een heel apart gezicht was. Op dag drie vertrokken we vroeg in de ochtend naar de beroemde Kong Lo Cave, een 7km lange grot waar je met een boot door heen gaat en het is pik en pik donker. Serieus de meest spooky grot waar ik ooit in ben geweest. En daarna zijn we snel door gereden terug naar Tha Khaek.

Vanuit Tha Khaek zijn we met de nachtbus richting Vientiane gegaan. In de nachtbus heb je allemaal bedden boven elkaar en slaap je met zn 2en op een mini stukje. Lekker knus dus. Vanuit Vientiane ben ik meteen door gegaan naar Vang Vieng en hier heb ik maar weer is het beest uitgehangen. Aangezien ik in een oma verander hier en elke avond braaf optijd naad bed ga was het er wel weer is tijd voor. Met een paar mensen ben ik eerst naar een bar, the fat monkey genaamd, gegaan waar iedereen aan het poolen was en beerpong speelde. En daarna door naar een 'echte' club. Hier gingen alle locals los en dit was zo grappig om te zien. De dag erna heb ik de hele dag friends gekeken. De dag daarna ben ik op de fiets weer een paar grotten en watervallen gaan bekijken.

En toen kwam ik op het geniale idee om naar the plain of jars te gaan, dit betekende weer 8 uur in de bus naar een of andere kut stad waar geen flikker te doen was. Ja the plain of jars, maar daar was eigenlijk niet zoveel aan. Dus de dag erna ben ik weer met de een 8 uur durende busrit naar Luang Prabang vertrokken. Echt het leukste ooit..

Luang Prabang daarin tegen is echt zo onwijs mooi! De stad bestaan voornamelijk uit tempels en kleine cafetjes langs de Mekong. De eerste dag schrok ik wel, want het is hier best prijzig en ik was alleen dus dan is alles nog is dubbel zo prijzig. Maar gelukkig kwam ik na een dag Sara, een meisje dat ik al in Vang Vieng had leren kennen, tegen. Samen met haar, Anna, Radek en Arek zijn we naar de waterval gegaan. Dit was net een sprookje, hij ging oneindig lang door en het water was turqoise. s'Avonds hebben we over de nightmarkt gelopen en het 1 euro buffet gevonden, de hemel op aarde kwa eten. Want ik moet eerlijk toegeven, rijst en noodles komen onderhand mn strot wel uit. Ach nog maar 4 maanden lijden...

Samen met Sara heb ik nog 3 dagen rondgehangen in Luang Prabang. We hebben gefietst, gelezen, film gekeken, gewandeld, tempels bekeken etc. En ook leerde we een Nederlands meisje kennen die les kreeg in de taal van een monnik omdat ze verliefd was geworden op een jongen uit Laos. Wat romantisch. Na 3 dagen zijn we nog een stukje door gegaan naar het noorden van Laos, Nong Khiauw. Hier gingen we naartoe met boot met houtenbankje en alweer was het uitzicht echt adembenemend. Vanuit Nong Khiauw zijn we naar Mung Noi gegaan. Hier had je maar twee uur per dag electriciteit en precies hier viel de eerste regen in twee maanden tijd. Dit maakte het dorpje nog knusser dan het al was omdat er overal kaarsen stonden en je de regen zachtjes hoorde tikken.

Nu twee dagen later ben ik weer aangekomen in Luang Prabang om hier nog een dagje te kunnen genieten van de stad, de mensen, het buffet en voor ik afscheid moet nemen van Sara. Ben wel heel erg benieuwd naar Vietnam!! Hier blijf ik 3.5 week waarna ik doorvlieg naar Maleisie en daarna Bali (ja de plannen zijn een beetje gewijzigd...) en de laatste twee maanden breng ik door in Thailand. Ennn op 15 juni land Nikki in Bangkok zodat we samen de Thaise eilanden onveilig kunnen maken en naar de Full moon party kunnen gaan! yeaaaah.

Maar eerst ga ik me voorbereiden om de 22uur duurende busreis, waar ik nu al onwijs veel naar uit kijk.

Sabaidee!!



  • 05 Maart 2013 - 09:50

    Britta:

    Woehoee avonturier!!

  • 05 Maart 2013 - 10:30

    Thécla:

    Saibadee boo koeienmeisje!

    Haha, klinkt helemaal super :-) Heel veel succes met je busreis en pas op dat je niet per ongeluk in zo'n karaoke bus terecht komt.

    Veel plezier x

  • 05 Maart 2013 - 10:47

    Nienke:

    Weer heerlijk genieten Syts!!!! Zoals je weet ben ik niet zo'n Aziërganger, maar je maakt me wel ontzettend nieuwsgierig naar Laos. Word het wensenlijstje weer langer ........ Big hug.

  • 05 Maart 2013 - 19:01

    Jolanda:


    Klinkt geweldig allemaal. Ik ben echt blij voor je! Ben heel benieuwd naar Vietnam. We krijgen vast spijt .... Dikke knuffel.

  • 05 Maart 2013 - 19:12

    Dieuwke:

    Saibadee en een goeie busreis .Volgende mooie stuk.xxx

  • 05 Maart 2013 - 22:16

    Franzeman:

    Wat leuk om al die belevenissen zo te volgen.

  • 06 Maart 2013 - 00:44

    Nikki:

    Yiihhaaaaa can't wait!!!!! Tot die tijd vermaak jij je ook wel zo te horen :-) zin in witte stranden, cocktails, lekkere muziek, mannen, temperaturen en blauwe zeeën !!! Xxxx

  • 20 Maart 2013 - 13:44

    Rik:

    Hey Sytske!

    Leuk om je avonturen te lezen en te horen dat je Laos ook zo geweldig vindt! Ben benieuwd hoe je de busrit naar Hanoi hebt gevonden, heb vernomen dat het één van de engste ritten van je leven kan zijn. Geniet van alles en ik wacht op je volgende verhaal:) xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Luang Prabang

.

Het wilde avontuur opzoeken in Zuid-Oost Azie.

Recente Reisverslagen:

21 Mei 2013

Maleisie, Borneo en Indonesie.

02 April 2013

Vietnam

05 Maart 2013

Laos

05 Februari 2013

Bangkok en Cambodja

07 Januari 2013

MORGEN WOEHOE
Sytske

Lekker backpacken eueue

Actief sinds 06 Jan. 2013
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 3923

Voorgaande reizen:

08 Januari 2013 - 16 Juli 2013

.

Landen bezocht: