Maleisie, Borneo en Indonesie. - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Sytske Sterke - WaarBenJij.nu Maleisie, Borneo en Indonesie. - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Sytske Sterke - WaarBenJij.nu

Maleisie, Borneo en Indonesie.

Blijf op de hoogte en volg Sytske

21 Mei 2013 | Thailand, Kanchanaburi

Saibadeee,

Na bijna 2 maanden heb ik eindelijk weer is zin gemaakt om mn blog te schrijven, kan niet echt zeggen dat ik te weinig tijd heb maar op het strand liggen is toch wat leuker. Dus bereid je voor want dit wordt een lang verhaal...

Maleisie:
Alweer 7 weken geleden landde ik in het drukke maar mooie Kuala Lumpur. Het welkom was meteen hartelijk, het regende pijpenstelen en niemand had enig idee waar mn guesthouse zich bevond. Ja ergens in Chinatown, maarja Chinatown is erg groot. Gelukkig kwam ik na 2 uur rond lopen en kletsnat dan toch aan.

In Kuala Lumpur heb je drie grote groepen, de Indiers, Chinezen en de Maleisen. En allemaal hebben ze hun eigen buurt, dus die heb ik maar is verkent. In little India kon je vooral veel eten en omdat ik niet vies ben van een curry heb ik me hier goed uitgeleefd. In Chinatown kon je wederom weer veel eten en shoppen. Ze verkopen hier werkelijk alles, maar dan wel de fake versie. Naast veel eten heb ik de stad verkent, ben ik op de tvtower geweest, waar ikzelf een grotere atractie was dan het uizicht, en heb ik natuurlijk een paar mooie plaatjes geschoten van the Petronas towers. De naam is natuurlijk al super mooi, aangezien mn held Harry Potter deze spreuk als de beste kan. En tja verder heb ik gechillt aan het zwembad van mn Amerikaanse homeboys die een superdeluxe hotel hadden.

Na KL ging ik door naar the Cameron Highlands en ik mocht mezelf gelukkig prijzen want hier regende het alweer. Voelde me al helemaal thuis in Maleisie. Hier heb ik the mossy forest tour gedaan en de naam zegt het al: dit was best Mossy. Daar gingen mn mooie nikes. De gids was echt een super aardige man die veel te vertellen had over het mos en de vlees etende planten. Daarna zijn we nog naar een theeplantage en thee fabriek geweest. Die fabriek stelde alleen niks voor en was je binnen 2sec weer uit maarja ging om het idee.

En toen op naar Penang, Georgetown. In Georgetown heb je overal streetart en kan je ook een streetart tour doen, is weer is wat anders dan tempels bekijken. Na mn streetart tour ben ik met twee meisjes naar een nationalpark geweest waar een mooie maar hete en lange wandeltocht aflegde naar het beroemde turtel beach. Gelukkig voor ons waren er op dat moment geen turtles aanwezig, dusdat. Maar verder was de tour wel super mooi. En toen ging ik alweer terug naar KL om door te vliegen naar Borneo!!!!

Borneo:
Dit is echt een van de mooiste plekken waar ik ooit geweest ben. Het is moeilijk te omschrijven maar ik heb nog nooit zoveel jungle, dieren, planten, bloemen, bomen etc. gezien in mn leven. En elke keer als je denkt dat je nog nooit zo'n rare rups hebt gezien komt er alweer een ander dier om het hoekje kijken.

Het begon allemaal met het eerste avontuur: de jacht naar de Rafflesia flower. Dit is een bloem die er 9 maanden over doet om uit te komen en dan maar 7 dagen bloeit en stinkt als een malle. Maar eerlijk is eerlijk, het is de grootste bloem die ik ooit heb gezien(75cm).

Avontuur 2:
Samen met mn Australische vriend vertrokken we al vroeg in de ochtend naar Bako national park. Hier kreeg je een kaartje en kon je allemaal verschillende soorten wandeltochten doen. Dit was echt zo onwijs mooi, je had echt het gevoel dat je in het jungle was. De wortels van de bomen groeiden kriskras over de weg en je moest hele bergen beklimmen om op de uitzichtpunten of stranden te komen. En als klap op de vuurpijl leefden daar ook nog de neusapen, ook wel dutchmonkeys genoemd omdat ze zo onwijs mooi zijn met hun grote neuzen en buiken. Hier heb ik echt mn ogen uitgekeken en ontdekt dat een mens onophoudelijk kan zweten, ook een fijn detail.

Avontuur 3:
OERANG OETANGS! Oman, dit was echt een van de beste dagen uit mn leven. Die beesten zijn zo super vet, ze hangen maar een beetje aan hun armen en benen en slingeren een beetje rond terwijl ze een banaan eten. Echt zij leven serieus het goede leven. Ik wou dat ik een oerang oetang was.

Avontuur 4:
Mulu national park. Dit park staat vooral bekend om de grotten en die zijn dan ook immens groot en mooi. Zo heb je de deercave, lang cave, clearwater cave en nog een. In de deercave leven miljoenen vleermuizen en wel meer dan 14 soorten. Elke avond rond 6uur vliegen ze met zn allen de grot uit om op jacht te gaan naar eten. Dan zie je dus hele zwarte rijen vleermuizen de grot uit komen en dit ziet er zo vet uit. Kan het eigenlijk niet echt omschrijven.

En toen begon mn helse 26uur durende rit richting Indonesie, Bali. Maar gelukkig stond Kathryn klaar in Ubud om me met open armen te ontvangen. Heel leuk om haar weer te zien na een paar weken en verhalen uit te wisselen onder het genot van een bintang biertje en gadogado.

De dag erna zijn we wat gaan rond lopen door Ubud en hebben we het monkeyforest bezocht waar de liefste en kleinste aapjes van de wereld wonen. Behalve dan dat ze je bananen uit je handen stelen. En toen was het tijd voor de mount Batur. Om vier uur sochtends werden we opgepikt door een knakkert bij ons guesthouse om de mount Batur te gaan beklimmen. Gelukkig zijn we allebei nacht mensen dus was de perfecte tijd. Samen met een lokale gids en 120484miljoen andere toeristen klommen we de berg op, gelukkig was het onwijs stijl en lagen er overal stenen anders was het natuurlijk geen uitdaging geweest. Zoals jullie weten ben ik een avonturier in hart en nieren dus ja. En toen we boven op de berg aan het genieten waren van de een warme chocolademelk kwam de zon langzaam op. Dit was echt heel erg mooi, er hingen wat wolken maar daardoor kreeg het iets mystrieus en de zon kwam er als een gloeiende rode bal doorheen.

En toen was het eindelijk tijd voor de GILIS!! Met een speedboot vlogens we over het water naar de paradijselijke Gili islands en waaaaaauw dit was zooooo chill en mooi. Ik kan nu wel mooie verhalen gaan vertellen dat ik daar allemaal intressante dingen heb gedaan, maar eigenlijk hebben we alleen maar op het strand gelegen, rond het eiland gelopen, koningsdag gevierd op een manier die ik niet snel zal vergeten, op het strand gelegen, in de reggae bar gechillt en gesnorkeld. Snorkelen was wel heel tof tussen de visjes, koraal en dan eindelijk: schildpadden!

En na de gilis gingen we weer terug naar Bali waar we ook weer vrij weinig hebben gedaan... Beetje aan het zwembad gelegen, surfers aan het werk gezien, gratis coctails gedronken, in het schuim gedanst, gescooterd en geshopt.

Dus na al dat niks doen is het nu weer tijd voor actie op mn laatste bestemming alweer: Thailand. Hier ga ik nu nog precies 8 weken genieten van het goede leven en over 3.5 week komt mn allerliefste Nikki om dit samen met mij te doen.

Adios amigos!!

• 21 Mei 2013 - 17:37

Frans:

Wat jij allemaal beleeft!!! Daar doet een ander een paar jaar over. Leuk om te lezen allemaal.

• 23 Mei 2013 - 18:57

Jolanda:

Eindelijk ......was weer smullen van je avonturen. Nu Thailand nog. Ben benieuwd! Liefs xx